آیا شده تا به حال تصمیم بگیرید به روانشناس مراجعه کنید ولی این تصمیم شما را نگران کند؟ این فکر که بخواهید روبروی روانشناس بنشینید و از مشکلات زندگی یا دغدغه های ذهنیتان بگویید شما را نگران می کند؟ نمی دانید که در جلسه روان درمانی با یک روانشناس چه اتفاقاتی در انتظار شماست؟! با خودتان فکر می کنید وقتی در جلسه حاضر شدم باید از کجا شروع کنم؟! 

خب، باید بگویم شما در این احساس و افکار تنها نیستید. اغلب افراد قبل از مراجعه به روانشناس و قبل از شروع جلسه روان درمانی اندکی مضطرب و نگران هستند. اما دانستن این که در جلسات روان درمانی چه اتفاقی خواهد افتاد تا حد زیادی می تواند استرس یا اضطراب شما را کاهش دهد و شما را آماده می کند تا به سوی تجربیات جدید و موفق گام بردارید. 

در این سلسله یادداشت ها به اتفاقاتی که احتمالا در جلسات روان درمانی خواهد افتاد می پردازم:

روان درمانی معمولاً با یک ارزیابی اولیه آغاز می شود

1. روان درمانی معمولاً با یک ارزیابی اولیه آغاز می شود: 
در اولین جلسه معمولا روانشناس از شما دعوت می کند که بگویید چه باعث شده است که به این جا مراجعه کنید؟ کمی که جلسه پیش می رود روانشناس ممکن است سوال های ساختار یافته تری از شما بپرسد تا بتواند فهم کامل تر و جامع تری از مسأله بدست آورد. یادتان باشد هر روانشناس بر اساس رویکرد درمانی خاص خود، ممکن است سوال های متفاوتی بپرسد.


2. روان درمانی به شما کمک می کند تا دست به کار شوید:
شما وقتی به پزشک مراجعه می کنید، علائم و نشانه های جسمی خود را با وی در میان می گذارید و سپس منتظر می مانید که پزشکتان اقدامات لازم را انجام دهد (تجویز دارو، آزمایش خون، سونوگرافی و ...). پس شما بعد از مراجعه به پزشک به جز پرهیز و مصرف دارو و پیروی از دستورات وی کار زیادی لازم نیست انجام دهید؛ در حقیقت شما از این طریق مسئولیت درمان و بهبودی را به پزشکتان واگذار می کنید. 

اما در روان درمانی داستان به گونه دیگری است:
شما پس از ورود به اتاق روان شناس یا به عبارتی پس از ورود به فرایند رواندرمانی باید مسئولیت درمان و تغییر را بپذیرید. فراموش نکنید این شمایید که باید تغییر کنید و تصمیم به تغییر بگیرید و جلسات روان درمانی تنها به شما کمک می کند که با مشکلاتتان رو در رو شوید و به گونه دیگری با آنها دست و پنجه نرم کنید.

این مقاله را هم بخوانید: چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنم؟


3. شما به راحتی می توانید متوجه شوید که آیا روان درمانی برای شما مفید است یا خیر؛ به شرطی که قبل از ورود به این فرایند برای آن هدف داشته باشید:
احتمالاً قبل از ورود به اتاق روانشناس، شما برخی احساسات یا تجربیات ناخوشایندی را درون خود شناسایی کرده اید و دوست دارید از شر آن ها خلاص شوید؛ خب! این شروع خوبی است.
حالا قدم بعدی این است که از خودتان بپرسید که دوست دارید در بلند مدت چه احساسی داشته باشید؟ آیا به دنبال حس خودپذیری بیشتر هستید یا دنبال یک آرامش درونی؟ آیا به دنبال داشتن یک زندگی شاد هستید یا دوست دارید از بی خوابی های شبانه خلاص شوید؟
درسته! شما باید برای خودتان هدف تعیین کنید. حال، این اهداف می توانند کوتاه مدت یا بلندمدت باشند. اگر شما در مشخص کردن اهداف مثبت با مشکل مواجه اید، همین می تواند به موضوع بحث در اتاق رواندرمانی تبدیل شود.

ممکن است قبل از احساس بهبودی یا داشتن احساس مثبت، حال و هوای شما بدتر شود

4. ممکن است قبل از احساس بهبودی یا داشتن احساس مثبت، حال و هوای شما بدتر شود:
زمانی که شما تصمیم می گیرید گنجه ای را تمیز کنید تمام محتویات گنجه را بیرون می ریزید و قبل از چینش مجدد وسایل درون گنجه نگاهی به دور و برتان می اندازید و با خود می گویید وااااااااای! چه افتضاحی!!! اما دوباره که وسایل را در جای مناسب قرار می دهید آنگاه از نظم ایجاد شده لذت می برید.
روان آدمی نیز مثل گنجه و روان درمانی نیز مثل مرتب کردن گنجه است. پس طبیعی است که قبل از اینکه احساسات مثبت حاصل از درمان را تجربه کنید، با شروع روان درمانی دچار آشفتگی شوید. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که «شما هرگز در گنجه را قبل از مرتب شدن نمی بندید!».


5. ممکن است مهارت های مقابله ای جدیدی را بیاموزید:
روان درمانگر شما (خواه روان شناس یا روانپزشک یا مشاور) احتمالاً راه های موثرتری را برای مدیریت و حل مسایل و مشکلات به شما خواهد آموخت.

آیا به دنبالِ روانشناسان معتبر، همدا و متخصص برای حل کردن مشکلاتِ خودتان می گردید؟

ما می توانیم به شما کمک کنیم. با ما تماس بگیرید: 02188670341 ، 02188670340


6. روان درمانی به شما کمک خواهد کرد چشم اندازی جدید و واضح نسبت به مسایلی که شما را ناراحت می کند به دست بیاورید:
به عنوان نتیجه این چشم انداز جدید نسبت به مسایل، شما بیشتر احساس خودپذیری خواهید داشت و نهایتاً باعث می شود که دیگر فشار کمتری را بر شانه های خود احساس کنید.


7. روابط شما تغییر خواهند کرد:
نتیجه یک دوره روان درمانی با روان درمانگر حرفه ای می تواند ایجاد تغییراتی در روابط شما با اطرافیانتان باشد. همه ما تمایل داریم با اطرافیانمان تعامل داشته باشیم و ارتباط برقرار کنیم و همین موضوع گاهی به مشکل درجه یک ما بدل می شود.
عدم توانایی برقراری ارتباط، ارتباط با کسانی که برایمان مشکل ساز می شوند، وابستگی های بیمارگون به دیگران، ترس از طرد شدن، میل به وابسته کردن و استثمار دیگران و ... مثال هایی از روابط مختل هستند.
روان درمانی با ایجاد تغییر در الگوهای رفتاری شما (البته دوباره تاکید می کنم تا زمانی که شما مسئولیت تغییر را بر عهده نگیرید، روان درمانی نمی تواند به شما کمک چندانی کند) باعث می شود که به تدریج الگوهای قدیمی و مخرب برقراری ارتباط را کنار گذاشته و راه های جدیدی را برای این کار برگزینید.


پانوشت:

منظور از روان شناس در این سلسله یادداشت ها فردی متخصص است که در چارچوب حرفه ای و علمی برای روان درمانی آموزش آکادمیک دیده است و تجربه کافی در این زمینه را دارد. بدیهی است این فرد می تواند روانشناس بالینی یا روانپزشک باشد.

علی بذرافشان؛ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی