کافه بازیا

کافه بازیا:
پیشرو در تمرینات شناختی-هیجانی و بازی های فکری برای کودکان و نوجوانان

توسعه توانایی های شناختی-هیجانی کودکان برای بهبود فرایندهای یادگیری و عملکرد تحصیلی بسیار مهم است. با تمرینات توانمندسازی شناختی و هیجانی در کافه بازیا برای کودکان، می توانیم بیش از 74 توانایی شناختی و هیجانی اساسی را آموزش و تقویت کنیم که از طریق توانمندسازی سازه های زیر بدان دست پیدا می کنیم.

فرایندهای روانشناختی پایه عبارت است از:

  • هوش سیال: 
    همان هوش ارثی که شرایط محیطی در آن دخیل نمی باشد (توانایی کشف روابط، شباهت ها، استقراء، تفکر نقادانه و ...) | کودکی که هوش سیال بالایی دارد، کارهای پیش پا افتاده برایش جذابیتی ندارد و یا مثلاً شباهت بین پدیده ها را خوب درک می کند.
    همچنین در بزرگسالی، هوش سیال بالا، با ویژگی هایی از قبیل قدرت نقد بالا، کشف روابط بین پدیده ها، توجه به جزئیات و ...
  • دانش کَمّی: 
    همان معلومات ریاضی، قدرت برنامه ریزی و مدیریت است.
  • هوش متبلور: 
    همان هوشی که از محیط بدست می آید. (اطلاعات عمومی، واژگان، توانایی گوش دادن، اطلاعات هنری، اطلاعات عمومی علمی و ...).
  • خواندن و نوشتن:
    عبارت است از رمزگشایی خواندن، فهم خواندن، فهم زبان کلامی، توانایی تکمیل جملات، توانایی دیکته و توانایی نگارش).
  • حافظه کوتاه مدت: 
    اطلاعاتی که فرد در حال حاضر درباره آن فکر می کند یا از آن آگاه است.
  • پردازش دیداری:
    سرعتِ تغییر و تحلیل علائم دیداری در دستگاه بینایی. | فردی که پردازش بینایی قوی دارد، می تواند یک محرک خاص دیداری را از سایر محرک های محیطی جداسازی کند.
  • پردازش شنیداری:
    توصیف آنچه اتفاق می افتد هنگامی که مغز شما صداهای اطراف شما را تشخیص می دهد و تفسیر می کند.  توانایی دریافت، پردازش و تحلیل چند صدایی که به صورت همزمان به گوش ما می رسد.
  • بازیابی بلند مدت:
    به توانایی فرد در دریافت، ذخیره و سرعت و سهولت بازیابی انواع اطلاعات (به عنوان مثال: ایده ها، نام ها، مفاهیم و ... ) در ذهن اشاره دارد. این توانایی بیانگر آنچه در حافظه بلند مدت ذخیره می شود نیست.
  • سرعت پردازش:
    زمانی که طول می کشد فرد یک کار ذهنی را انجام دهد.
  • سرعت تصمیم گیری صحیح:  
    توانایی ارائه پاسخ سریع و صحیح در کارهایی که نیاز به فکر کردن دارد.
  • انگیزه:
    نیروی محرکی که به رفتار انسان هدف و جهت می¬دهد.
  • سازگاری هیجانی:
    توانایی حفظ تعادل در ابعاد هیجانی زندگی و اعمال کنترل منطقی بر هیجان های خود و ابراز هیجان هایی که متناسب با موقعیت های ویژه هستند. | از کوره در نرویم، تحت فشارهای محیطی کنترل خود را از دست ندهیم، زمانی که خوشحال و ذوق زده هستیم، تصمیمات عجولانه نگیریم و...
  • توجه:
    وضعیتی که در آن منابع شناختی بیش از دیگر منابع بر جنبه های خاص محیط متمرکز شده و سیستم اعصاب مرکزی در حالت آماده سازی برای پاسخگویی به محرک ها قرار دارد. | توانایی انجام طولانی مدت یک کار بدون خسته شدن، توانایی انجام درست همزمان چند کار، توجه به جزئیات، توانایی تغییر فعالیت ها (از یک کار به کار دیگر رفتن)
  • حافظه:
    توانایی ذهنی برای ذخیره، حفظ و به یاد آوردن اطلاعات و تجربیات.

کارکرد اجرایی:

این نیرو که به عنوان یک سازه شناختی مطرح است وظایفی چون حل مسئله، استدلال، سازماندهی، برنامه‌ریزی، حافظه، کنترل بازدارنده، کنترل تکانه، حفظ، تغییر و بازداری پاسخ را بر عهده دارد.

کافه بازیا به عنوان یک برنامه پیشرفته برای رشد شناختی و هیجانی، برای آموزش و توانبخشی از بازی های مختلف فکری و هیجانی تشکیل شده است که می توانند بصورت جلسات حضوری انجام شوند.

تمرینات شناختی-هیجانی

ما در کافه بازیا از انعطاف پذیری ذهنی بالایی که در سالهای اولیه رشد ذهنی وجود دارد، استفاده می کنیم و تحولی بزرگ و عمیق در عملکرد شناختی و هیجانی کودکان و نوجوانان ایجاد می کنیم.

تمرینات شناختی-هیجانی ما در کافه بازیا، شامل تکنیک های درمانی فوق العاده موثر در قالب بازی های جذاب و سرگرم کننده برای توانبخشی و یادگیری است که با هدف اصلاح آموخته های گذشته و بهبود مهارت های ذهنی، مورد نیاز هر کودک است.

نکته ی قابل توجه است که محتوای بازی های با توجه به ویژگی های منحصر به فرد یا نقص هر کودک، طراحی و انتخاب می گردد.

این بازی ها، تمرین ها و فعالیت های ذهنی، برای کودکان و نوجوانان به صورت سیستماتیک و استراتژیک برگزار می شود و از نظر علمی معتبر بوده و همین امر باعث می شود کافه بازیا یک فرصت طلایی و قابل اعتماد برای رشد شناختی-هیجانی در کودکان سالم یا کودکانی با مشکلات یادگیری، مشکلات هیجانی (اضطراب، افسردگی، ترس، نگرانی و ...)، اختلالات شناختی یا عصبی-تحولی (از جمله اختلال نقص توجه-بیش فعالی / تکانشگری و نارساخوانی) باشد.

بازی ها و برنامه های شناختی-هیجانی برای کودکان چگونه عمل می کنند؟

در دوران کودکی و نوجوانی، مغز دارای انعطاف پذیری بالایی است، به این معنی که از ظرفیت بسیار خوبی برای سازگاری با خواسته های محیط برخوردار است. کافه بازیا یادگیری شناختی-هیجانی را تسهیل می کند و کودکان را نسبت به آسیب های شناختی-هیجانی بسیار توانمند می سازد.

برنامه تمرینی کافه بازیا برای کودکان، الگوهای مختلف فعال سازی عصبی را تحریک می کند. فعال سازی مکرر این الگوها از طریق تحریک درست شناختی می تواند از یک طرف موجب تولید اندروفین و ماکروگولیا در سیستم اعصاب مرکزی شود که باعث کاهش هیجانات منفی و کنترل هیجان می شود و از یک طرف موجب توانمندسازی لوب پیش پیشانی که مسئولیت کارکردهای اجرایی را برعهده دار دارد، می گردد.

نکته مهم این است که ما با توانمندسازی کارکردهای اجرایی، باعث تقویت اراده، برنامه ریزی، کنترل هیجان، حافظه فعال، بازداری رفتاری، تحمل محرومیت، ریاضت و توجه در ساختار شناختی و هیجانی فرد می شویم و مشکلات تحصیلی، ریاضیات، توجه، رفتارهای یکهویی، هیجان های منفی و ... مرتفع می شویم.

چرا کافه بازیا را انتخاب می کنید؟

به این 8 دلیل، کافه بازیا یک ابزار بی نظیر برای تقویت و توانمندسازی شناختی و هیجانی کودک و نوجوان شما است:

  1. در کافه بازیا در مجموع، 74 مهارت شناختی-هیجانی را از طریق فعالیت ها و بازی های ذهنی ارزیابی و آموزش می دهیم. این امر به شما کمک می کند تا یک پروفایل شناختی-هیجانی کامل از کاربر ایجاد کرده و آن را با افراد همسن و جنسیت خود مقایسه کنید.
  2. طراحی بازیها بسیار شهودی است و امکان مدیریت آسان و راحت جلسات آموزشی خودمان یا کودکان، مراجعین و دانش آموزان را فراهم می آورد.
  3. طراحی بازیها بسیار جذاب است. خصوصاً برای کودکانی که در تحمل فعالیت های خسته کننده مشکل بیشتری دارند، بسیار انگیزشی است.
  4. دستورالعمل ها و نتایج به صورت تعاملی و بصری ارائه شده است، که درک اطلاعات ارائه شده توسط این برنامه را برای ما آسان تر می کند.
  5. ارزیابی و آموزش در کافه بازیا از نظر علمی با مطالعات مختلفی که در کشورهای مختلف انجام شده است، تأیید شده است.
  6. پس از ارزیابی یا بعد از هر جلسه آموزشی، متخصص مربوطه برنامه ی نتایج دقیق و قابل اعتماد در مورد عملکرد ما ارائه می دهد. این به ما امکان می دهد تا درباره وضعیت شناختی-هیجانی خود بازخورد دریافت کنیم.
  7. کافه بازیا برای کودکان 5 سال یا بالاتر توصیه می شود.
  8. کافه بازیا می تواند به بهبود یا بازگرداندن عملکرد شناختی- هیجانی در برخی بیماری ها یا اختلالات خاص (مانند بیماران مبتلا به ام اس، سرطان، دیابت و ...) کمک شایانی کند، اما همچنین برای افراد سالم که می خواهند توانایی های شناختی-هیجانی خود را بهینه کنند نیز توصیه می شود.


بازی های تحریک شناختی-هیجانی برای چه کسانی مناسب است؟
کافه بازیا به درد این کودکان نوجوانان می خورد:

  • کودکانی که بدون اینکه در مدرسه مشکلی داشته باشند، می خواهند برخی از توانایی های شناختی-هیجانی را که نسبت به سنشان کندتر از حد انتظار معمول می باشند، بهبود بخشند.
  • کودکانی که تحمل محرومیت ندارند یعنی برای به دست آوردن تلاشی ندارند و باید سریع و بدون صبر خواسته خود را تحت هر شرایطی به دست آورند.
  • کودکان دارای بیماری یا اختلال خاص
  • کودکانی که رفتارهای تکانشی دارند و کارهای یکهویی می کنند.
  • کودکان با مشکلات تحصیلی
  • کودکان کم توجه که نمی توانند یک کار تکراری را به مدت طولانی انجام دهند.
  • کودکان کم توجه که نمی توانند چند کار را با هم همزمان انجام دهند.
  • کودکان کم توجه که نمی توانند از یک کار به کار دیگری توجه خود را انتقال دهند.
  • کودکان سر به هوایی که به جزئیات توجه ندارند.
  • کودکانی که در درس ریاضی مشکل دارند.
  • کودکانی که در خواندن مشکل دارند.
  • کودکانی که در نوشتن مشکل دارند.
  • کودکانی که اعتماد به نفس ندارند.
  • کودکانی که عزت نفس پایینی دارند.
  • کودکانی که نسبت به ویژگی های شخصیتی خود آگاهی ندارند.
  • کودکانی که مهارت حل مسئله ندارند.
  • کودکانی که ثبت ذهنی ندارند و یک متن را چند مرتبه باید بخوانند تا به خاطر بسپارند.
  • کودکانی که هیجانات مثبت پایینی دارند (شاد نیستند).
  • کودکان پرخاشگر
  • کودکانی که یکدفعه پرخاشگری می کنند و بعد پشیمان می شوند.
  • کودکانی که احساس تنهایی می کنند.
  • کودکانی که کمرو هستند.
  • کودکان اضطرابی
  • کودکان ترسو
  • کودکان نگران
  • کودکان مبتلا به ناهماهنگی های رشدی و کم تحرک.

بنابراین ، ما می توانیم از کافه بازیا تقریباً برای  هر کودک استفاده کنیم:

نکته مهم:
تمامی این موارد تنها محدود به کودکان نیست و تمامی گروهای سنی نوجوان و بزرگسال را در بر می گیرد.